نمایندگی خودرو تشویر
کد مطلب: 8038

صمصامی گفت: دفاع از مظلومان جامعه گفتمانی است که بین برخی تشکل‌ها وجود دارد اما هنوز به گفتمان عموم جامعه تبدیل نشده است، متاسفانه هنوز در ناخودآگاه ذهن جامعه دوگانه شیعی سنی زنده است و ما نتوانسته‌ایم دوگانه ظالم و مظلوم را برای مخاطبان نهادینه کنیم.

به گزارش فیروزنا به نقل از شیرازه، بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز۲۳ مرداد ماه سالگرد پیروزی و مقاومت ۳۳روزه حزب الله لبنان در برابر رژیم صهیونیستی به عنوان روز مقاومت اسلامی نام‌گذاری شده است که این نامگذاری بیش و پیش از هر چیزی، تجلیل از واژه مقدس «مقاومت» است. یکی از تشکل‌های مردمی که پس از این پیروزی تشکیل شد، اتحادیه بین‌المللی امت واحده بود که در ادامه گفتگوی شیرازه با یکی از فعالان این حوزه را می‌خوانید:

محمد صمصامی، از فعالان حوزه وحدت اسلامی در گفتگو با خبرنگار شیرازه گفت: با توجه به اتفاقاتی که در فلسطین رخ داد ما به عنوان یک مجموعه مردمی این دغدغه و احساس نیاز را پیدا کردیم که باید برای فلسطین کاری انجام دهیم و از آنجا که می‌خواستیم فلسطین به عنوان مرکز مقاومت اسلامی شناخته شود، تشکل مردمی امت واحده شکل گرفت.

وی با بیان اینکه مردم ایران عموما نسبت به مسائلی که در فلسطین اتفاق می‌افتد منفعل بوده‌اند، اضافه کرد: ممکن است دستگاه‌های دولتی مردم را در واکنش به اتفاقات فلسطین برای راهپیمایی بعد از نماز جمعه فراخوان کنند اما اینکه خود مردم چنین دغدغه‌ای داشته باشند کمرنگ بوده و چنین هدفی موجب شکل‌گیری تشکلی مردمی شد که نسبت به خط مقاومت کار فرهنگی انجام دهد.

این فعال فرهنگی با اشاره به شبهات فراوانی که در جامعه وجود دارد، روزمرگی‌زدگی فضای عمومی جامعه را ناشی از این دانست که پشتیبان فلسطین و خط مقاومت بودن در برنامه‌های دستوری حکومتی خلاصه شده و کار فرهنگی و اقناعی کمتر صورت گرفته است همچنان که شاهد وجود شبهات فراوانی بین مردم هستیم که از طرف دستگاه‌های دولتی پاسخی داده نمی‌شود و فعالیت مجموعه‌های انقلابی و مردمی نیز در این زمینه کم است.

صمصامی با بیان اینکه در حوزه مقاومت اسلامی با فضای دنیای اسلام در تعامل هستیم و باید وحدت اسلامی را مبنا قرار دهیم، گفت: باید خط مقاومت را زیر این استراتژی تعریف کنیم که به جای دوگانه شیعه- سنی دوگانه ظالم و مظلوم فارغ از هر دین و مذهب و آیینی مطرح شود که این دوگانه برگرفته از نظرات حضرت امام خمینی(ره) بوده است، ما هم با شاه شیعه ظالم و هم با صدام حسین سنی ظالم دشمن بوده‌ایم و با تمام مستضعفین و ستمدیدگان عالم و کسانی که علیه ظلم مبارزه می‌کنند در یک جبهه و خط هستیم.

چاپ 5 کتاب با موضوع وحدت اسلامی در سال جاری

وی اظهار کرد: در ابتدای کار با انجام تحقیقات پژوهشی، ایرادات و نواقصی که از دید نهادهای دولتی مغفول مانده بود را شناسایی کردیم و مشخص شد که به ورود تشکل‌های مردمی به این حوزه نیاز است بنابراین سایت اخوت راه‌اندازی و به صورت تخصصی مساله وحدت پیگیری شد که امسال کتاب «آیین اعتدال»، «وحدت اسلامی در نگاه اهل بیت(ع)» و «برادران غریب» به چاپ رسیده و دو کتاب دیگر نیز زیر چاپ است.

این فعال حوزه وحدت اسلامی یکی از انتقادات وارده به مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را توجه صرف به مخاطب خارجی و اهل سنت عنوان کرد و افزود: معتقدیم اگر قرار است گفتمان وحدت اسلامی را گسترش دهیم بادی در مرحله اول خود شیعیان مخاطب شیعه و خود اهل سنت نیز مخاطب اهل سنت را توجیه کند که هر یک اقدامات و افراطی‌گری‌هایی که به وحدت امت اسلامی ضربه می‌زند را کنار بگذارند.

بخشی از تصورات ذهنی شیعیان و اهل سنت براساس فضای رسانه‌ای بوده است

صمصامی با اعتقاد به اینکه بخشی از تصورات ذهنی شیعیان و اهل سنت نسبت یکدیگر عمدتا براساس فضای رسانه‌ای بوده است و نه فضای حقیقی گفت: یک بخش از پازل شکل‌گیری امت واحده اسلامی، اصلاح نگاه و تصوارت ذهنی شیعیان و اهل سنت نسبت به یکدیگر است که در این راستا دو دوره برنامه «سرزمین برادری» برگزار شد که شخصیت‌ها و چهره‌های شناخته شده جامعه از جمله اساتید دانشگاه دکتر بی‌آزار شیرازی و دکتر محسن الویری، مجری تلویزیون آقای محمدرضا شهیدی‌فرد، نویسنده آقای امیرخانی، شاعر آقای رحماندوست، کارشناس فوتبال آقای حاج رضایی و سایرین در قالب سه کاروان برای مواجهه رو در رو و شناخت واقعی اهل سنت و مطالبات آنان به استان‌های گلستان، سیستان و بلوچستان و کردستان رفتند.

وی با بیان اینکه یک کاروان از دانشجویان فعال تشکل‌های اجتماعی و خبرنگاران و عکاسان و کسانی که درگیر تولید محتوا بودند نیز با سفر به مناطق سنی‌نشین با مطالبات واقعی آنان آشنا شدند، افزود: اگر نگاه شیعه و سنی اصلاح شود و به جای دوگانه شیعه سنی دوگانه ظالم و مظلوم نهادنیه گردد بسیاری از مشکلات امت اسلامی حل خواهد شد.

دفاع از مظلومان به گفتمان عموم جامعه تبدیل نشده است

این فعال فرهنگی با بیان اینکه دفاع از مظلومان جامعه گفتمانی است که بین برخی مجموعه‌ها و تشکل‌ها وجود دارد اما هنوز به گفتمان عموم جامعه تبدیل نشده است، گفت: برای اینکه مردم نسبت به موضوع اقناع شوند و درک آن برایشان ملموس شود با انتخاب زبان داستانی و قصه برنامه «هم‌قصه» را تهیه کردیم که سال گذشته یک روز در هفته از شبکه یک سیما پخش می‌شد و در این برنامه افراد مختلفی از سراسر دنیا که یا مورد ظلم واقع شده بودند یا علیه ظلم حرکتی انجام داده بودند را دعوت کردیم تا ماجرای خودشان را برای مردم بیان کنند. از جمله مهمانان این برنامه جوان کاستاریکایی بود که نه مسلمان بود و نه مسیحی اما با تحصن در دانشگاه موجب می‌شود کشور کاستاریکا از ائتلافی که برخی کشورها به سرکردگی آمریکا علیه عراق تشکیل داده بودند، خارج شود. یا داستان یکی دیگر از مهمانان که به دلیل اینکه نمی‌توانست در غزه عمل جراحی چشم انجام دهد و از طرفی بخاطر محاصره غزه نمی‌توانست از آنجا خارج شود و تا مرز نابینایی پیش رفته بود، فضای محاصره را برای مردم ملموس‌تر می‌کرد.

این فعال حوزه وحدت اسلامی با اعتقاد بر اینکه اگر بخواهیم انقلاب اسلامی را به سایر کشورهای دنیا نیز صادر کنیم باید با فهم ادبیات جهان اسلام، آن‌را وارد فضای وحدت امت اسلامی کرد، گفت: خط مقاومت خط مستقیمی است که حضرت امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) بر آن تأکید داشته‌اند و باید برای فهم ادبیات مقاومت توجه داشته باشیم که در دنیای اسلام با مخاطب کثیری از اهل سنت روبرو هستیم که باید در برنامه‌های تولیدی خود به مخاطب توجه کنیم تا بتوانیم با آنان همکاری و تعامل داشته باشیم.

صمصامی با بیان اینکه اگر ادبیات جهانی انقلاب اسلامی به درستی فهم نشود هر نوع اقدامی به جای بازخورد مثبت ممکن است گاهی بازخورد منفی هم داشته باشد، گفت: متاسفانه هنوز در ناخودآگاه ذهن جامعه دوگانه شیعی سنی زنده است و ما نتوانسته‌ایم دوگانه ظالم و مظلوم را به صورت جدی برای مخاطبان نهادینه کنیم که در بسیاری از تولید محتواها دوگانه شیعه سنی پنهان شده که موجب بازخوردهای منفی می‌شود که اصلاح این روند نیاز به کار کردن جدی نیروهای انقلابی دارد.

به جای تکثیر تشکل امت واحده، تفکر آن‌را گسترش می‌دهیم

این فعال در اتحادیه بین‌المللی امت واحده اسلامی در پاسخ به سوالی درخصوص نحوه همکاری جوانان علاقمند به فعالیت در این حوزه گفت: دوره‌های مختلفی برای دانشجویان و طلبه‌ها برگزار می‌شود و تلاش کرده‌ایم به جای تکثیر تشکل امت واحده، تفکر آن‌را تکثیر کنیم و در این راستا تشکل وفاق اسلامی در استان گلستان، تشکل حبل‌الله در مشهد مقدس و اخوت اسلامی در کردستان شکل گرفته است که دانشجویان و طلبه‌ها به صورت داوطلبانه ذیل گفتمان وحدت اسلامی فعالیت می‌کنند.

به گزارش شیرازه، پس از جنگ 22 روزه رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه در سال 1387 و سازماندهی حرکت‌های مردمی و دانشجویی در سطح کشور، هیات موسس اتحادیه بین المللی امت واحده با برگزاری جلسات متعدد و آسیب شناسی حرکت های دانشجویی به این جمع بندی رسیدند که حرکت های دانشجویی در عین تاثیرگذاری و برخورداری از فواید خاص دارای آفت هایی نظیر انفعالی، موقتی و احساسی بودن هستند. بنابراین تاسیس تشکلی مردمی که مزایای حرکت های دانشجویی نظیر برخورداری از روحیه انقلابی و پیشرو بودن را دارا بوده و در عین حال، مستمر و سنجیده عمل کند را در دستور کار قرار دادند.

از جمله اهداف این تشکلارتقاء سطح معرفتی جوانان ایرانی در حوزه مسائل جهانی، ایجاد سرمایه اجتماعی و هویت جمعی برای مباحث جهانی انقلاب اسلامی در بین نخبگان جامعه،تمرکز بر روحیه همدلی، همزیستی و وحدت میان پیروان ادیان آسمانی بخصوص مذاهب اسلامی،حضور فعال و موثر در بحران های بین المللی،ترویج نگاه های بشردوستانه و فرهنگ نوع دوستی میان جامعه ایرانی و همگرایی و ایجاد نگرش مشترک بین فعالین و جوانان کشورهای اسلامی با تاکید بر رویکرد امت واحده بوده است.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
نظر:
 
نظرات بینندگان

نظر سنجی

عملکرد فیروزنا را چگونه ارزیابی می کنید؟

نرم افزار شهر من
پایگاه تحلیلی خبری فیروزآباد