سومین بقچه وبلاگی فیروزنا؛

تلنگری تاریخی؛غائله ”اردوی خان“ /صبح تاسوعا فدای پخش مستقیم سیمای فارس

۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۴:۵۶
کد مطلب: 2521

وب نویسان فعالی در فیروزآباد هستند که وبلاگ های آن ها از سطح بالایی برخوردار است . فیروزنا به منظور معرفی هر چه بیشتر در نظر دارد به صورت گاهنامه گزیده بهترین های وبلاگی را در قالب « بقچه وبلاگی فیروزنا» تقدیم شما خوانندگان گرامی نماید.

وب نویسان فعالی در فیروزآباد هستند که وبلاگ های آن ها از سطح بالایی برخوردار است . محتوای خواندنی این وبلاگ ها گرچه مخاطب خاص خود را دارد اما فیروزنا به منظور معرفی هر چه  بیشتر در نظر دارد به صورت گاهنامه گزیده بهترین های وبلاگی را در قالب « بقچه وبلاگی فیروزنا» تقدیم شما خوانندگان گرامی نماید

یقیناً مطالب بسیاری زیادی در فضای وبلاگی فیروزآباد وجود دارد که شایسته بهترین ها هستند، لذا گلچین این مطالب به معنای نادیده گرفتن زحمات دیگر وبلاگ ها نمی‌باشد. بر این اساس تمامی وبلاگ نویسان عزیزی که مایلند مطالب آنان منتشر شود می توانند به منظور معرفی وبلاگ خود، مطالب تولیدی خود را از طریق ارسال نظر در زیر همین مطلب یا از بخش ارتباط با ما و یا به آدرس زیر ارسال نمایند.

firoozna@gmail.com

 وبلاگ صدای فیروزآباد فارس می نویسد:

صبح تاسوعا فدای پخش مستقیم سیما فارس
 

از روز قبل شنیده بودم که قراره صبح تاسوعا در فیروزاباد برگزار شود به میزبانی دوستان در سپاه و این خبر چنان حالم را خوب کرده بود که در پوست خودم نمیگنجیدم چرا که سالها بود که فیروزاباد صبح تا سوعا بازار باز بود و بجز یکی یا دوتا مسجد کسی عزای سالارشهیدان را بر پا نمیکرد .

 

بطرف محل برگزاری حرکت کردم سخنان امام جمعه شهرستان بود نظرم را جلب کرد که در مورد واقعه کربلا صحبت میکرد .انچه در ان حال بود تعداد بسیاری دوربین بود که مردم را احاطه کرده بود و از انجا که همگی عزاداری زنجان را دیده بودیم پس انتظار مجلسی حسینی را کشیده بودیم ولی حیف که این پخش مستقیم سیمای ملی همه را حتی سخنران و مداح را تحت شعاع خودش قرار داده بود .

عدم هماهنگی بین دستجات عزاداری با جایگاه بسیار قابل تامل بود و بعد از اینکه تقریبا محل عزا پر شد از جمعیت و اماده بهربرداری معنوی از مجلس شده بودیم  .

مداح اول شروع به خواندن کرد و طبق معمول ان روز از تاسوعا خواند و بعد متوجه شدیم که روی انتن هستیم و مداح بعدی با زبان زیبای ترکی خواند خیلی نا هماهنگ و تا انجا که خود ترک زبان ها هم نا راضی از خواند مداح و بعد هم مداح دیگری و هر چند مداح که مداحی میکردند مداح اصلی شهر می خواند که بعدا متوجه شدیم همزمان با روی انتن رفتن ها بوده است .

انچه عزاداری را خشک و کم محتوا کرده بود تعدا زیاد مداح در صف خواندن بود که انگار باج گرفتن از برگزار کننده ها بود .عدم هماهنگی بین متن نوحه ها با مردم بود که هر مداحی به سبکی دلخواه می خواند و مردم را وادار به جواب دادن میکرد .

ایا بهتر نبود که از مختصر مداحان استفاده می شد انهم بطور ازمایش شده که هماهنگ شده بود تا عزای صبح تاسوعا فدای پخش مستقیم سیمای ملی نشود و همچنین باج خواهی مداحان .

گذشت ورفت ولی شاید تاثیر گذارترین برنامه سنج و دمام بود که دل را به سمت جنگ عاشورا روانه میکرد .

 

تلنگری به همه کسانی که خیلی زود فراموش کرده اند!

غائله ”اردوی خان“

وبلاگ نسل بیدار فیروزآباد نوشت:

آمریکایی ها از همان اوایل سال۱۳۵۸ در فکر تجزیه ایران به چند منطقه کوچک تر بوده تا از این راه بتوانند حاکمیت مرکزی را تضعیف نموده و سپس انقلاب اسلامی را به شکست بکشانند.

در راستای این هدف، آمریکا توطئه های گوناگونی را طرح ریزی کرده که از جمله آن غائله خوانین قشقایی در فارس و فیروزآباد است.
در یکی از اسناد ”خیلی محرمانه“ سفارت آمریکا، یکی از دیپلماتهای آمریکایی به نام ”جان گریوز“ اظهار می دارد:
«هیچ یک از گروه ها اعم از رهبران سنتی نیروهای مسلح، مدیران و تکنسین های غربزده، سیاستمداران لیبرال دموکرات، آرمان گرایان شبه نظامی، و بالاخره افراطیون چپ گرا که شامل کمونیست ها نیز می شوند، نمی توانند به نحو آشکار برای به دست گرفتن قدرت اقدام نمایند چون همیشه این خطر هست که بنیادگرایان اسلامی که از حمایت بی دریغ توده ها برخوردارند، آنها را نیست و نابود سازند. مع ذلک بنیادگرایان اسلامی نیز آسیب پذیر هستند. به نظر من حداقل دو سناریو وجود دارد که می توان آشوب به پا کرد و باعث سقوط نهایی آنان شد.
سناریوی اول: نیروهای رو به تفرق ناشی از نارضایتی های نژادی و منطقه ای، که اگر به نحو نامناسبی با آنها برخورد شود، می توانند سبب بسته شدن حوزه های نفتی و رکود در اقتصاد سنتی شده، و یا ناسیونالیسم آن قدر بی اثر شود که توده های مردم از عدم استعداد و توانایی رهبران اسلامی خود ناراضی و ناامید شوند.
سناریوی دوم: ایجاد اختلاف در میان محصلین مدارس و دانشجویان دانشگاه ها نیز می تواند منجر به بروز نارضایتی عمومی و یا خشونت شده و سبب به وجود آمدن همان دوره های چهل روزه شهادت طلبی ای شود که منتهی به سقوط شاه گردید.»(۱)

خسرو خان صولت قشقایی‎
در یک سند دیگر به تاریخ ششم اوت۱۹۷۹ (۱۵/۵/۱۳۵۸) که دارای طبقه بندی ”سری“ می باشد، چنین آمده است:
«اگر چنانچه نفرات کافی از طبقه ی بی بضاعت تر و محافظه کار مذهبی ایران، به اندازه کافی از [آیت الله] خمینی و عدم توانایی او در برآوردن انتظارات رو به تزاید آنها که در انقلاب پرورده شده است مأیوس و ناراحت بشوند، و اگر این گروه در یک سازمان قدرتمند در مقابل حکومت مشوش و رو به سقوط [آیت الله] خمینی وضع دیگری را ارایه دهد، آن گاه ما شاهد یک انقلاب پس زننده، و یا حداقل بر سر کار آمدن یک حکومت جدید ”غیرخمینی“ خواهیم بود. اگر چنانچه اقتصاد سست و لرزان بماند و توده ها یک رهبری جدید بخواهند، امکان بر سر کارآمدن چپی ها و در نتیجه یک رژیم سوسیالیست وجود دارد. کردها ممکن است از قدرت کافی برای تضمین خودمختاری بیشتر برای خود در غرب ایران برخوردار باشند، اما ما در حال حاضر فکر می کنیم که آنها قادر به بسط قدرت و نفوذ خود در جهت براندازی دولت نیستند. اگر کردها، آذربایجانی ها، اعراب و سایر گروه های قومی تلاش های خود را هماهنگ کنند (اغتشاش هم زمان) و در جهت مشترک سرنگونی دولت کنونی با یکدیگر همکاری و از یکدیگر حمایت کنند، به عقیده ما آنها امکان موفقیت دارند.»(۲)
ملاحظه می گردد که جاسوسان آمریکایی که با پوشش دیپلمات در سفارت آمریکا در تهران مستقر شده بودند، از همان اوایل سال۱۳۵۸ به فکر ”ایجاد آشوب در کشور“ و سقوط نهایی جمهوری اسلامی بوده اند. یکی از طرح های آنان عبارت از ”ایجاد اغتشاش هم زمان“ گروه های تجزیه طلب، در جهت سرنگونی دولت جمهوری اسلامی بوده است که سفارت آمریکا به آن امید بسته بود. (۳)
در سندی که از یکی از پایگاه های جاسوسی آمریکا در ایران ( در شهر اصفهان ) کشف شده بود ، یکی از افسران اطلاعاتی ”سیا“ در تاریخ نوزدهم ژوئن ۱۹۷۹ (۲۹/۳/۱۳۵۸) اظهار می دارد که:
«تمام بذرهای یک جنگ داخلی در ایران کاشته شده است. ما تسلیحات زیادی داریم. گروه های زیادی در ایران همه آماده جنگ هستند. ما در آستانه موفقیت و پیروزی هستیم.» (۴)
در راستای پیاده کردن سناریوهای فوق الذکر، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکا به حمایت پنهانی از گروه های تجزیه طلب می پردازد. (۵) ” حزب دموکرات کردستان ایران“ که برای تجزیه ی کردستان از ایران دست به فعالیت زده بود، در همان نخستین ماه های فعالیت خود (اوایل تابستان۱۳۵۸) میلیون ها دلار کمک از ”پیمان ناتو“ دریافت کرد و هم زمان با گروهک ”پیکار“، نخستین جریانی بود که وارد مبارزه مسلحانه با نظام نوپای جمهوری اسلامی شد و به سرعت به اخذ مبالغ کلان پول و مقادیر زیادی اسلحه از رژیم صدام موفق گردید. (۶)
”مایلز کاپلند“ نیز که در جنگ جهانی دوم با ژنرال ”دونوان“ در دستگاه امنیتی ارتش آمریکا همکاری کرده و در تدارک کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ نیز با ”کرمیت روزولت“ همکاری کرده بود، در اوایل سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۸)، به عنوان عضو گروهی از مشاوران بین المللی برای دیدار از مناطق عشایری و بررسی امکان شورش آنها، به ایران سفر می کند. اعضای این گروه دارای نام های مستعار ”سافورد“ و ”ویزال“ و ”ماسترسون“ و ”استفان مید“ بودند. (۷)
پس از مدتی، دو نفر از رؤسای سابق ایل قشقایی به نامه های خسرو و ناصرقشقایی از ماوای ۲۵ ساله خود (لاس و گلاس در آمریکا و مونیخ در آلمان غربی) به ایران آمده و بلافاصله به فارس عزیمت و مدعی ریاست ایل قشقایی شدند. برادران قشقایی با حمایت بنی صدر، تلاش زیادی کردند تا عشایر فارس را مجدداً زیر پرچم خود گرد آورند و یک آشوب تجزیه طلبانه جدید را در منطقه حساس کوچ ایل قشقایی (یعنی از جنوب اصفهان تا خلیج فارس) پدید آورند.
خسرو قشقایی قبل از بازگشت به ایران، به واشنگتن رفته و طرح عملیات را با مقامات سازمان ”سیا“ هماهنگ ساخته بود. او در ایران با نام مستعار ”اس.دی.راتر.“ با یکی از مأمورین سازمان سیا به نام ”اهرن“ تماس داشت و توسط عامل خود (جهان پولاد کشکولی) ماهیانه یک میلیون دلار دریافت می کرد.

خان زاده قشقایی که ضد خان شد و اسامی ...
توطئه برادران قشقایی، علی رغم تمهیدات مفصل مادی و فرهنگی به نتیجه نرسید. برخلاف تحقیقات مفصل مؤسسات پژوهشی ”سیا“ در طی سالهای ۱۳۴۳ تا۱۳۵۷ که از طریق یکی از عوامل خود در رأس اداره کل آموزش عشایر کشور، منطقه را تحت پوشش و مطالعه دقیق داشتند، خسرو و ناصر قشقایی موفق به جلب حداقل حمایت مردمی از میان توده عشایر نشدند، سرانجام، شورش نافرجامی که به غائله ”اردوی خان“ شهرت یافت، تنها توانست عده معدودی (حدود ۱۷۰نفر) را به عنوان اعضاء ثابت به خود جذب کند که شورش آنها نیز با مداخله قوای انتظامی پایان یافت. (۸)

پی نوشت ها:

۱- اسناد لانه جاسوسی. جلد (۶-۱). پیشین، ص۱۳۱و۱۳۲٫
۲- اسناد لانه جاسوسی. کردستان (۱). پیشین، ص۱۵۲٫
۳- در یکی از اسناد لانه جاسوسی چنین آمده است که:
«در تماس هایی که با تبعیدیان ایرانی در اروپا داریم، خیلی الزامی است که هیچ گونه اثری باقی نماند که نشانگر آن باشد که دولت آمریکا قصد مداخله در جریانات داخلی ایران را دارد، یا این که با گروه هایی که علیه دولت جدید ایران، نقشه می کشند، همکاری می کند.»
رک. به: اسناد لانه جاسوسی. جلد(۶-۱)ص۱۸۴٫
۴- روزنامه کیهان در تاریخ۲/۱۰/۱۳۵۹ گزارش زیر را درج کرده بود:
«سپاه پاسداران اصفهان با انتشار یکی از اسناد دایره اسقفی اصفهان، پرده از روی بخشی دیگر از توطئه های سازمان ”سیا“ در ایران برداشت. سپاه پاسداران اصفهان فاش کرد که این دایره، نقشه ها و عکسهای متعددی از پایگاه های هوایی و فرودگاه ها و همچنین لیست اسامی خلبانان ایرانی در اختیار سازمان جاسوسی آمریکا قرار داده بود و عامل این ارتباط ”خلیل رزم آرا“، کشیش این دایره بوده است. سازمان جاسوسی”سیا“ با در اختیار داشتن نقشه ها و عکس های هوایی از فرودگاه و پایگاه های هوایی ایران و ارتباط با گروه های مسلح ضد انقلاب، قصد ایجاد جنگ داخلی ایران را داشت و ژنرال ” استانسفیلد ترنر“ رییس سازمان ”سیا“ در ارتباط های مکرر با دایره اسقفی اصفهان در پی کسب اطلاعات بیشتر از اخبار و گزارش های داخلی ایران برای اجرای توطئه شوم آمریکا در ایران بود. متن سند که از جانب سرهنگ ”میلتون سولیوان“ رابط آمریکایی کشیش خلیل رزم آرا در تاریخ ۱۹ژوئن ۱۹۷۹ خطاب به وی ارسال شده، چنین است:
خلیل عزیز، از برای نقشه های سیاسی شما، نقشه های هواپیمایی و آشیانه های هواپیماهای نظامی، لیست خلبانان ایرانی (پایگاه های نیروی هوایی) و میکرو فیلم ها بسیار متشکرم. اخبار دیروز تهران حاکی از آن بود که:
تمام بذرهای یک جنگ داخلی در ایران کاشته شده است. ما تسلیحات زیادی در ایران داریم. گروه های زیادی در ایران همه آماده به جنگ هستند. طبق گزارشات، ما در آستانه موفقیت و پیروزی هستیم. استانسفیلد ترنر، رییس سیا گفته که این کار آسان نیست اما سخت تر خواهیم کوشید. تلاش صمیمانه خود را برای پیگیری این موضوع سری بکار ببرید. و موجب امتنان خواهد بود که به زودی از شما اخبار و گزارش هایی داشته باشیم و عکس هایی از فرودگاه ها و پایگاه های نیروی هوایی دریافت کنیم. ارادتمند: سرهنگ میلتون سولیوان.
۵- در همین رابطه، ”برژینسکی“ در نامه ای خطاب به ”سایروس ونس“ می نویسد:
«با توجه به قابل پیش بینی نبودن حوادث و تحولات آینده ایران، الزاماً مهم است آمریکا با تمامی رهبران سازمانها و گرایش های سیاسی، بدون استثناء از جمله اقلیت های مذهبی یا نژادی و گروه های افراطی که قادرند مقاومت مسلحانه علیه رژیم [امام] خمینی را تحریک کنند. تماسهایی برقرار نماید.
رک. به: آمریکا، شیطان بزرگ، پیشین، ص۱۲۹٫
۶- کودتای نوژه، پیشین، ص۴۵٫
۷- جولیتو کیه زا. «هدف: تهران (تهاجم کارتر و وقایع پشت پرده)». ترجمه هادی سهرابی، (تهران: نشر نو، ۱۳۶۲)، ص۱۲۶٫
۸- کودتای نوژه. پیشین، ص۴۲٫

 

وبلاگ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فیروزآباد از حال و هوای دهه محرم امسال در کانون نوشت:

هر که دارد هوس کرب وبلا بسم الله

 هر روز کودکان و نوجوانان عضو هیئت جمع می شوند . اعضای کانون که اکنون بزرگ  شده اند و هر کدام دنبال کاری رفته اند دانشجو هستند ،کارگر هستند ، کارمند هستند ، کاسب هستند بعضیهایشان ازدواج کرده اند و بچه دارند همه و همه می آیند  و مخلصانه  کار می کنند تا برنامه های هیئت منظم باشد . والدین بچه ها هم می آیند  و هر کدام  نقشی در برنامه ها دارند هرجا کم می آوریم خود اهل بیت دعوتنامه می  فرستند و  فردی را می فرستند تا باری را از روی دوشمان بردارد .  

 

 

 این روزها معجزه را می توان در رواج کارهای هیئت دید .هیچ کس ابایی ندارد از اینکه جارو کند . آشغالها  را  جمع کند .نذریها را توزیع کند و هر کاری که باشد را انجام دهد . این شبها همه  خادم  امام حسین (ع) هستند و هیچ کس ادعایی ندارد

و همه وظیفه ی خود می دانند و به  خدمت  در مجلس امام افتخار می کنند .بچه ها خودشان طبل می زنند ،  نوحه  می خوانند علم  می گردانند و حتی نوبت می گیرند تا کاری به آنها داده شود . عشق  حسین بن علی (ع)  و اهل بیتش درقلب شیعیان هر سال با آمدن محرم به اوج شور  خود می رسد عشقی  که فطری است .

مادران از کودکی با بستن سربند یا حسین و  پوشاندن لباس سبز و  لباس عربی و ... بچه هایشان را به دست اهل بیت می سپارند  و بذر محبت اهل  بیت را دردلهایشان می کارند . امید که هماره خدای حسین(ع)   یاریگرشان باشد.

وبلاگ نافله آشورایی  می نوسد:

چرا امام حسن (ع) همانند امام حسین (ع) قیام نکردند؟
 
پرسش
چرا امام حسن (ع) در حالی که می توانستند علیه امویان قیام کنند، این کار نکردند و تنها امامی که قیام کرد امام حسین (ع) بود، دلایل آن حضرت برای قیام چه بود؟
پاسخ اجمالی

هر حادثه تاریخی را باید با توجه به شرایط و اوضاع سیاسی زمان خودش بررسی کرد.

از اوّلین اقدامات امام حسن (ع) بعد از به حکومت رسیدن، تهیه سپاهی برای مقابله با لشکر کشی و خطر معاویه بود، اما با توجه به شرایط و اوضاع جامعه و بررسی همه جانبه مسائل جهان اسلام و با در نظر گرفتن توان و قدرت نظامی حکومتش در مقابل معاویه و این که ادامه جنگ با این شرایط به صلاح نبود، تن به صلح دادند و از ادامه درگیری پرهیز نمودند. تاریخ گواهی می دهد که اوّلاً: امام حسن (ع) به دلیل نداشتن یاران و فرمانده هان مخلص، توان پیروزی نظامی بر معاویه و اطرافیانش را نداشتند. ثانیاً: در چنین شرایطی نتیجه نبرد و جنگ با معاویه به نفع دنیای اسلام نبود. ثالثاً: درگیری امام حسن (ع) با معاویه و کشته شدن آن حضرت به دست معاویه شکست مرکز خلافت مسلمانان بود. اما زمان امام حسین (ع) و شرایط آن کاملاً فرق می کرد. چرا که مردم در این مدت از ظلم و ستم امویان به ستوه آمده بودند، وخواستار بیعت با آن حضرت بودند و شهر کوفه آماده برای تشکیل حکومت بود، همچنین طرف مقابل امام حسین (ع) یزید بود که به هیچ یک از احکام و آداب اسلامی پایبند نبود و بیعت امام با او؛ یعنی به رسمیت شناختن، ظلم، ستم، فساد و از بین رفتن اسلام.

بنابراین، صلح امام حسن (ع) و قیام امام حسین (ع) دو حادثه و واقعه تاریخی هستند و هر کدام از آنها را باید، با در نظر گرفتن شرایط سیاسی ـ اجتماعی عصر خود تحلیل و بررسی نمود و گرنه از نگاه ما هر دوی آنها امام و معصوم از خطا و اشتباه اند و اگر امام حسین (ع) به عنوان جانشین امام علی (ع) به امامت می رسیدند، همان کاری را انجام می دادند که برادرش امام حسن (ع) انتخاب کردند.

پاسخ تفصیلی

اساساً اسلام دین رحمت و صلح و صفاست، تاریخ اسلام و زندگی پیامبر (ص) و ائمه (ع) بیانگر همین معناست، مگر در مواردی که پیامبر (ص)  و یا ائمه (ع)  مجبور به جنگ و نبرد می شدند که آن هم جنبه دفاعی داشت. امام حسن (ع) هم آن گاه که به خلافت رسیدند، با مخالفت و لشکر کشی معاو یه روبرو شدند و از این جهت لشکری را تجهیز نمودند، تا به دفاع و مقابله برخیزند، اما در ادامه، شرایطی فراهم شد که امام مجبور شدند، از اسلام به گونه ای دیگر دفاع نمایند.[1] اما درباره علت صلح امام حسن (ع) و قیام امام حسین (ع) باید گفت: اینها دو حادثه تاریخی هستند که معلول شرایط و اوضاع سیاسی و اجتماعی زمان خود هستند و این دو واقعه را باید با در نظر گرفتن اوضاع و احوال زمان خودشان بررسی نمود.

از نگاه ما امام حسن (ع) و امام حسین (ع) هر دو امام و معصوم از خطا و اشتباه اند. سرّ صلح و قیام هریک از این دو بزرگوار، در متفاوت بودن شرایط سیاسی _ اجتماعی زمان آن دو حضرت، نهفته است که در ادامه به پاره ای از آن اشاره می شود:

1. آنچه در تاریخ مسلم است، این است که معاویه شخص حیله گری بود، ظاهر احکام اسلامی را تا حدودی مراعات می کرد. بر خلاف یزید که نه تنها دشمنی با اسلام را در نهاد خود ـ مانند پدرش ـ داشت، بلکه این دشمنی را ابراز و آشکار می کرد و به هیچ یک از مقدسات اسلامی پایبند نبود.[2] به همین جهت بود که امام حسین (ع) در زمان حیات معاویه با آن که نامه هایی از اهل عراق برای دعوت به قیام علیه معاویه داشتند، دست به این کار نزدند و فرمودند، "امروز، روز قیام نیست، خداوند شما را مورد رحمت قرار دهد، تا زمانی که معاویه زنده است کاری نکنید و در خانه ها مخفی شوید".[3]

2. پیدا شدن نیروهای خوارج و نبود یاران مخلص و فرمانده هان فداکار[4] و ضعف داخلی، توان و قدرت نظامی امام حسن (ع) را ضعیف کرده بود، مضافاً بر این کراهت مردم از شرکت در نبرد با معاویه،[5] از دلایل صلح آن حضرت است که خود می فرماید: " دیدم بیشتر مردم خواستار صلح اند و از جنگ بیزارند، دوست نداشتم آنان را بر آنچه که نمی پسندیدند وادار کنم. پس به خاطر حفظ جان ـ عده کمی از_ شیعیانم، صلح کردم".[6]

3. امام حسن (ع) در مقام خلیفه مسلمانان بودند و درگیری آن حضرت با معاویه و کشته شدن او به دست لشکر معاویه، شکست مرکز خلافت مسلمانان بوده و به گفته استاد مطهری، این چیزی بود که حتی امام حسین (ع) هم از این نوع کشته شدن پرهیز داشتند که کسی در جای پیامبر (ص) و در مسند خلافت کشته شود[7] و به همین جهت بود که امام حسین (ع) حاضر نبودند در مکه کشته شوند؛ چرا که احترام مکه ازبین می رفت. بنابراین، شرایط این چنینی به هیچ وجه اقتضای جنگ و نبرد را نداشت، و صلح یک تاکتیک مهم بود، برای سامان دادن به وضعیت مردم مسلمان و تثبیت پایه های حکومت اسلامی.

لذاست که ما معتقدیم: اگر امام حسین (ع) به جای امام حسن(ع) بودند، همین کار را می کردند.

گواه ما آن است که بعد از صلح امام حسن (ع) عده ای خدمت امام حسین (ع) رسیدند و گفتند ما صلح را قبول نداریم آیا با تو بیعت کنیم ؟

حضرت امام حسین (ع) فرمودند: "نه هر چه برادرم حسن (ع)  کرده من تابع همان هستم". [8]

اما به دلایل زیر شرایط زمان امام حسین (ع) درست برعکس شرایط امام حسن (ع) بود:

1. اولین تفاوت اساسی شرایط امام حسین (ع) با زمان امام حسن (ع) که سبب قیام امام حسین (ع) شد، این بود که یزید از آن حضرت تقاضای بیعت کرده بود و بیعت امام حسین (ع) با یزید ـ که به هیچ یک از احکام و ظوا هر اسلامی پایبند نبود؛ یعنی به رسمیت شناختن ظلم، ستم، فساد و .... و این مساوی بود با از بین رفتن اسلام و مقدسات دینی. در حالی که معاویه از امام حسن (ع) تقاضای بیعت نکرده بود و یکی از موارد صلح نامه همین عدم تقاضای بیعت بود.

2. همان مردمی که در زمان امام حسن (ع) تمایلی به نبرد با معاویه نداشتند،[9] در مدت بیست سال حکومت معاویه از ظلم و ستم امویان به ستوه آمده بودند و کوفه تقریباً یک شهر آماده برای تشکیل حکومت از طرف امام حسین (ع) بود و این حجتی بود بر امام حسین (ع) و می بایست به آن ترتیب اثر می دادند.[10]

3. مهم ترین عامل قیام امام حسین (ع)، عامل امر به معروف و نهی از منکر بود.

معاویه در مدت بیست سال حکومتش، بر خلاف اسلام عمل کرده، ظلم و ستم نموده، احکام اسلام را تغییر داده، بیت المال را حیف و میل کرده، خون های مردم را به ناحق ریخته و به مفاد صلح نامه و به کتاب خدا و سنت پیامبر عمل نکرده بود، همچنین بعد از خودش پسر شراب خوار و سگ بازش را به عنوان جانشین معرفی کرده و ... این همه باعث گردید که امام حسین (ع) به عنوان وظیفه قیام نموده و امر به معروف و نهی از منکر کند. در حالی که این وضعیت معاویه در زمان امام حسن (ع) برای مردم بر ملا نشده بود و شاید به همین جهت باشد که می گویند: صلح امام حسن (ع) زمینه ساز قیام امام حسین (ع) شد؛یعنی با مفادی که در صلح امام حسن (ع) بوسیله آن حضرت گنجانده شده بود، راه هرگونه فریب و نیرنگ را بر معاویه بست، اگر چه معاویه بعداً به مفاد صلح نامه وفا دار نماند، ولی این چیزی جز رسوایی برای او در جامعه اسلامی و زمینه سازی برای قیام امام حسین (ع) بر ضد فرزندش را به ارمغان نیاورد. برخی از مفاد صلح نامه امام حسن (ع) از این قرار است:

1. معاویه به کتاب خدا و سنت رسولش عمل کند.

2. امر خلافت بعد از وی به امام حسن (ع) برسد و در صورت بروز هر حادثه ای به امام حسین (ع) تفویض شود.

3. سب و دشنام علی (ع) در منابر و نمازها منع شود.

4. از بیت المال کوفه که موجودی آن پنج میلیون درهم است چشم پوشی شود.

5. مسلمانان و شیعیان در امان باشند.

از مفاد این صلح نامه به خوبی استفاده می شود که امام حسن (ع) هرگز در صدد تثبیت خلافت معاویه نبوده، بلکه تنها به جهت مصالح اسلام و مسلمانان و با توجه به اقتضای زمان و شرایط جامعه اسلامی تن به چنین کاری داد.

بنابراین، با توجه به شرایطی که در زمان امام حسن (ع) بر جامعه اسلامی حاکم بود و امام در مسند خلافت بود با معاویه صلح کرد؛ چرا که شرایط مختلف بوده و با هم تفاوت داشت، لذا شرایط زمان امام حسن (ع) اقتضای صلح و زمان امام حسین (ع) اقتضای قیام داشت.

برای اطلاع بیشتر مراجعه کنید به کتاب سیری در سیره ائمه اطهار، اثر استاد مطهری، ص 51 ـ 97.

 

[1] رضوانی، علی اصغر، پاسخ به شبهات واقعه عاشورا، ص 35.

[2] همان، ص 319.

[3] المجمع العالمی لاهل البیت (ع)، اعلام الهدایة، امام حسین (ع)، ص 147.

[4] گفته اند: امام (ع) 4 امیر لشکر انتخاب کرد که معاویه همه آنها را با پرداخت رشوه به سوی خود کشاند. رضوانی، علی اصغر، پاسخ به شبهات واقعه عاشورا ، ص 316.

[5] وقوع سه جنگ ـ جمل، صفین و نهروان ـ در زمان امام علی (ع)، حالت بدبینی و خستگی نسبت به جنگ را در بین یاران امام حسن (ع) موجب شده بود.

[6] المجمع العالمی لاهل البیت (ع)، اعلام الهدایة، امام حسین (ع)، ص 147.

[7] مطهری، مرتضی، سیری در سیره ائمه اطهار (ع)، ص 77.

[8] مطهری، مرتضی، سیری در سیره ائمه اطهار (ع)، ص 96.

[9] امام حسن (ع) در آخرین خطبه های که انجام دادند از مردم درباره ادامه جنگ نظر خواهی کردند. آنان از هر طرف فریاد زدند که ما زندگی و بقا را می خواهیم ،پس صلح نامه را امضا کن. رضوانی، علی اصغر، پاسخ به شبهات واقعه عاشورا، ص 316.

[10] مطهری، مرتضی، سیری در سیره ائمه اطهار (ع)، ص 81.

وبلاگ مطالب مختلف فرهنگی می نویسد:

الهام چرخنده بازیگر محبوب ایرانیان و ماجرای  چادری شدنش



محجبه شدن الهام چرخنده ،وبلاگ مطالب فرهنگی مختلف

الهام چرخنده که مردم ایران بیشتر او را با نام «زیور» در سریال «آوای باران» می‌شناسند، چند ماهی است که به دلیل اتخاذ برخی مواضع در رسانه‌ها حضور فعالی دارد. ماجرا از آن‌جا آغاز شد که در روزهای نخست سال او با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی، سال نو را به رهبر معظم انقلاب تبریک گفت و البته مورد هجمه جریان روشنفکری در سینما قرار گرفت، رسانه‌های بیگانه او را تخریب کردند، کسی شیشه‌های اتومبیل‌اش را خرد کرد و ... او اما حالا تیر خلاصی را به همه کسانی که سعی داشتند تا در مواضع جدید او تغییری به‌وجود آورند، زد تا دیگر حرفی در میان نباشد؛ چرخنده در مقابل دوربین، رسما اعلام کرد که برای همیشه چادری خواهد بود.

چادری شدن «الهام چرخنده»

 


الهام چرخنده حالا چادر را برگزیده و گفته است که تا آخر عمر این حجابش خواهد بود. این‌که اهمیت حجاب برتر از سوی یک بازیگر رسما اعلام می‌شود، مهم‌تر از این است که او بتواند بر عهده خود وفادار بماند یا نه.

در این برنامه تلویزیونی، انگشتر، تسبیح و ساعت الهام چرخنده نیز به نفع خیریه حراج شد.

الهام چرخنده می‌گوید: دلم می‌خواد برسم به جایگاهی که با قدرت، شبیه الهام، شبیه یک زن ایرانی جلوی رهبرم بایستم. الان اگه نمی‌رم به دیدن‌شون برای اینه که احساس می‌کنم شاید کم بیاره روحم. نمی‌خوام اصلا این‌طوری بشه. دلم می‌خواد دخترش رو قوی ببینه. یک مجاهد ببینه. اگر رو کردم بهشون گفتم آقا جان امروز حکم جهاد بدید من هستم، باور کنه.



محجبه شدن الهام چرخنده ،وبلاگ مطالب فرهنگی مختلف

برای دانلود فیلم کلیک کنید

 

نام:
ایمیل:
نظر:
 
نظرات بینندگان
علی رضا
|
|

۱۳۹۳/۸/۲۶ ۸:۱۲

پاسخ

زنده باد قشقایی

با افتخار قشقایی ام
|
|

۱۳۹۳/۹/۱ ۱۸:۰۱

پاسخ

سلام متاسفم که هنوز ترک ستیزی رابه هر بهانه ای هم که شده ترک نکردید

مریم
|
|

۱۳۹۳/۹/۷ ۱۶:۴۴

پاسخ

الم قشقایی

داریوش
|
|

۱۳۹۳/۱۲/۳ ۱۲:۵۸

پاسخ

ما همه فدایی اسلامیم نه فدایی اشخاص . هر کس خودش ، دینش ، وطنش و نوامیس کشورش را به اجانب فروخت هم به خودش و هم به کشورش ستم کرده است و سزایش مرگ است هر اسمی می خواهد داشته باشد
نام عشایر با نام حضرت اباالفضل زنده می ماند خیانت از او دور بود و وفای به عهد نزدش با عظمت . ما پیروان علمدار کربلاییم نه انسان های خود فروخته.




پایگاه تحلیلی خبری فیروزآباد